My 2nd Baby - Shamzi Dzukifly

Lama tida update blog....sekarang baru ada masa mo post new entry....sebenarnya sambungan utk entry yang lalu...mo kongsi pengalaman semasa mengandung dan melahirkan anak yang kedua......



Awal Kehamilan - 1 hingga 3 bulan lebih

morning sickness memang wajib untuk perempuan mengandung ni...tapi kali ni saya nda teruk sangat...biasa2 jak....tida kena ruam macam 1st baby dulu....serba serbi semuanya ok lah......tapi kalau dulu masa mengandung hubby selalu ada di sisi tapi time ni terpaksa seorang2 sebab hubby pegi kursus perguruan selama setahun di Maktab Tawau.....kesianlah satu orang di KK....tida tempat mo marah kalau bad mood, tiada tempat mo minta2 kesian ni ( ceh sentimental pula saya).....



4 bulan hingga 7 bulan


macam 2nd baby ni tiada masalah apa2 lah...ok jak dia dalam perut ni (ooppss rahim lah)....duduk2 diam tida mo menyusahkan uminya....mungkin dia paham sebab babanya jauh jadi si baby pun tida mo menimbulkan apa2 masalah kunu.....(^_^) cuma masa ni saya kena suspect kencing manis ngan darah tinggi......saya pun silap gak...masa mo check air kencing tu saya minum satu tin minuman berkarbonat, cuaca panas sangat, teringin mo minum berkarbonat masa tu......jadi paham2 ajalah kandungan gulanya...nda pasal2 kena suspect kencing manis.....lupa nak bagitau masa ni saya ngan anak saya si sumi jak di kk.....pagi2 hantar dia gi taska, ambil lepas keja dalam jam 6.....saya masa ni belum ada lesen memandu lagi tapi dah pandai drive keta (gear automatic jak, nasib keta kami gear ni)...keta untuk hantar dan ambil si sumi jak nda berani bawa pegi keja lum ada lesen...nda pasal2 kena saman.....


7 bulan ke atas dan saat-saat kelahiran


memandangkan baby kedua ni tida mendatangkan apa2 masalah jadi nda banyak mo kongsi kunu......tapi macam 1st baby juga saya ada juga mengidam..kali ni mengidam mo makan bubur ubi manis....cari2 di kedai2 makan ngan pasar malam tiada pula.....nda mo kalau yang di masak sendiri....mo suruh mama di kampung masak tida ada kesempatan pula...napalah kalau benda yang teringin mo makan masa tu susa mo dapat pula....


masa mo dekat2 due ni hantar si sumi balik kampung takut masa bersalin tida orang jaga dia...tarikh due bersalin hubby tida dapat cuti sebab tengah praktikal....sedihnya.....bersalin sorg2lah kali ni......due bersalin sepatutnya pertengahan bulan 7 tapi 29hb Jun tu dah ada tanda2 mo bersalin....pagi2 tu dah ada keluar lendir2 berdarah.....tapi kali ni relaks jak...barang2 baby dan pakaian dah siap sedia dah.....masi sempat breakfast lagi tu toast bread, mandi2, tengo tv.......jam 12 tengahari gitu baru bergerak pegi hospital...nasib baik ada adik ipar dan wifenya yang tengah sarat mengandung juga tu yang tolong hantar....sebenarnya due kami hampir sama tapi saya yang mo kluar awal pula....sampai hospital check2 baru 2cm jak bukaan...so masuk wad biasa dulu.....masa ni perut belum sakit....sempat makan tengahari dan makan malam.....kira2 jam 1 pagi 30hb tu perut2 dah mula memulas2...sekejap keras sekejap lembik....mula2 dapat tahan tapi lama2 macam ada sesuatu yg mo kluar ni....bagitau nurse, nurse check dah buka 7cm....air ketuban belum pecah jadi terpaksa nurse pecahkan secara manual.....masuk wad bersalin dalam jam 1.30 am.....sampai sana nda tahan lagi terus meneran....kali ni tida apa2 masalah macam 1st baby tu...3 4 kali meneran baby dah kluar.....soalan pertama saya tanya bidan tu apa jantina...sebab masa scan dulu nda nampak....lelaki....suda ada 2 herolah saya ni...hehehe...kali ni cepat jak bersalin masuk wad 1.30 kluar wad bersalin jam 2...(^_^) dan anak ni saya ngan hubby namakan "SHAMZI DZUKIFLY"




Komen seikhlas hati ... Thanks!

Post a Comment

Komen seikhlas hati ... Thanks!

Post a Comment (0)

Previous Post Next Post